Benader lost leads opnieuw door gebruik te maken van marketing automation

Als marketeers zijn we geneigd ons te concentreren op leads in de marketing-sales funnel: nieuwe leads komen binnen, we verzorgen ze, kwalificeren ze en dragen ze over aan het verkoopteam. Maar hoe zit het met leads die uit die trechter vallen? Leads die toch niet geïnteresseerd waren in uw producten of diensten?

Deze “verloren leads” zijn waarschijnlijk niet voor altijd verloren. Het feit dat iemand nu niet geïnteresseerd is in het kopen van jouw producten of het werken met jou, betekent niet dat ze nooit meer geïnteresseerd zullen zijn. Als je het slim aanpakt, kun je ze later misschien opnieuw benaderen.

In deze blogpost bespreken we een paar geweldige mogelijkheden om verloren leads opnieuw te benaderen, maar eerst: twee belangrijke dingen om in gedachten te houden:

Houd verloren leads bij in je CRM

Vraag het verkoopteam om verloren leads te taggen in je CRM, zodat je ze kunt identificeren. Nog beter: vraag hen een “verloren reden” toe te voegen. Waarom waren ze niet geïnteresseerd in je producten of diensten? Met dat soort informatie kun je beter beslissen hoe en wanneer je ze later opnieuw benadert.

Niet spammen, maar goed behandelen.

Wat heel belangrijk is om in gedachten te houden als je denkt aan het opnieuw benaderen van verloren leads, is dat ze nu niet geïnteresseerd zijn. Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het wordt vaak vergeten. Verloren leads meteen spammen met een reeks e-mails en hen proberen te overtuigen om toch te kopen, werkt niet. De kans is groot dat ze zich uitschrijven en dan ben je ze echt kwijt.

Neem in plaats daarvan opnieuw contact met hen op wanneer de tijd rijp is:

  • Wanneer ze zelf weer interesse tonen;
  • Wanneer je hen iets te bieden hebt dat hun oorspronkelijke bezwaar wegneemt;
  • Wanneer hun bedrijf verandert en jouw aanbod daardoor relevanter wordt.

Laten we dieper duiken

Wanneer een verloren lead opnieuw interesse toont

Het allerbeste moment om een verloren lead opnieuw te benaderen is wanneer ze zelf opnieuw interesse tonen in je bedrijf. Je weet wanneer dat gebeurt als ze je website weer gaan bezoeken, een ebook of whitepaper downloaden, een webinar of een evenement bijwonen,…

Verloren lead automation flows getriggerd door paginaweergaven

Wanneer een verloren lead je website opnieuw begint te bezoeken, zijn er bepaalde belangrijke pagina’s die je in de gaten moet houden. Als ze een blogpost lezen, betekent dat niet noodzakelijk dat ze overwegen opnieuw met jou samen te werken. Maar als ze belangrijke pagina’s bezoeken, zoals product-/dienstpagina’s of prijzenpagina’s, toont dat wel een hernieuwde interesse in je bedrijf.

En dat is een goed moment om opnieuw contact te leggen: stel automatiseringsstromen in die een e-mailreeks triggeren zodra een verloren lead (een combinatie van) die belangrijke pagina’s meerdere keren bezoekt. Onthoud dat deze leads jou en je producten of diensten al kennen, dus ze inschrijven in dezelfde nurturing-flows die je hebt ingesteld voor nieuwe leads, is niet de juiste manier – ze hebben een andere, gepersonaliseerde aanpak nodig.

Hier is een voorbeeld van hoe je eerste e-mail er zou kunnen uitzien.

Lost leads example 1