De kracht van Connected Campaigns in Salesforce en MC Account Engagement

In dit artikel duiken we dieper in hoe je Connected Campaigns in je voordeel kunt gebruiken, wanneer je werkt met Salesforce en Marketing Cloud Account Engagement (voorheen bekend als Pardot).  

Er zijn MC Account Engagement  Campagnes en er zijn Salesforce Campagnes. Vroeger waren dit twee aparte dingen, totdat Connected Campaigns kwam, waardoor je de twee kunt verbinden en meer inzicht krijgt in de customer journey en de ROI van uw marketingcampagnes.  

Wat zijn Connected Campaigns?  

 Je kan Connected Campaigns op twee manieren bekijken, afhankelijk van je Account Engagament geschiedenis:  

  • Als je MC Account Engagement al lange tijd gebruikt en in het verleden zowel MC Account Engagement- als Salesforce-campagnes hebt gemaakt, is Connected Campaigns voor jou een manier om MC Account Engagement-campagnes te verbinden met Salesforce-campagnes, zodat je dezelfde campagnes op beide platforms kunt gebruiken.  
  • Als je nieuw bent met MC Account Engagement, is het gemakkelijker om de termen MC Account Engagement Campaigns en Salesforce Campaigns te negeren en u gewoon te richten op Connected Campaigns. Wanneer je de Salesforce Connector in MC Account Engagement instelt, schakel je simpelweg Connected Campaigns in en zijn de campagnes die je in Salesforce maakt ook beschikbaar voor gebruik in MC Account Engagement. 

Hoe gekoppelde campagnes te gebruiken  

Connected Campaigns kunnen worden gekoppeld aan Prospects (MC Account Engagement), Leads, Contacten, Accounts (optioneel) en Opportunities. Op de records Prospect, Lead, Contact en Account kan je deze campagnes zien als touchpoints in het klanttraject. Door ervoor te zorgen dat campagnes worden gekoppeld aan contactpersonen wanneer zij interactie hebben met jouw merk, kan je meer inzicht krijgen in de prestaties van campagnes.  

Door opportunities te koppelen aan campagnes kan je bovendien de ROI berekenen. Door de campagne toe te voegen die een closes won het meest heeft beïnvloed, krijg je inzicht in hoeveel omzet die campagne heeft opgeleverd. Standaard schrijft Salesforce 100% van de inkomsten van een Opportunity toe aan de campagne die je hebt toegevoegd, maar met de Customizable Campaign Influence kunt u multi-touch attributie gebruiken. 

Het belang van de campagnestructuur (+ HAVIK tip)  

Je hebt volledige controle over hoe je Connected Campaigns opzet en de structuur waarin je dat doet. Afhankelijk van hoe uw bedrijf werkt en wat je uit je campagnes wilt halen (denk aan rapportage), kun je een structuur van ouder- en kindcampagnes definiëren. Het is belangrijk om hierover na te denken voordat je met campagnes aan de slag gaat. Want als je ze eenmaal gaat gebruiken, is het een heel gedoe om de structuur te veranderen – je zult je Prospects, Leads, Contacts en Opportunities opnieuw moeten toewijzen aan de juiste campagnes.  

Op basis van onze ervaring met klanten hebben we vier soorten campagnes gedefinieerd (merk op dat dit geen eigenlijke Campagne-recordtypes zijn, maar gewoon een manier om campagnes te structureren):    

  • Source-campagnes: kanaalcampagnes om bij te houden waar een Prospect vandaan kwam (bijvoorbeeld: Google-Organic, LinkedIn-Advertising, etc.).  
  • Touchpoint-campagnes: om conversies bij te houden. Bijvoorbeeld: een campagne Whitepaper-Download toevoegen wanneer een Prospect een whitepaper downloadt.  
  • Always-on campagnes: voor het volgen van campagnes die het hele jaar lopen (bijvoorbeeld: Google Ads campagnes, onboarding en nurturing campagnes, etc.).  
  • Eenmalige campagnes: campagnes die slechts een beperkte tijd lopen en waarvan u de resultaten wilt volgen (bijvoorbeeld: Voorjaarsverkoop-2023).  

De meeste van onze klanten gebruiken ten minste twee van deze campagnetypes en hebben hun campagnestructuur daaromheen opgezet, waarbij ze campagnes maken voor elke source, touchpoint, always-on campagne en/of eenmalige campagne.

Wat zijn de voordelen van gekoppelde campagnes?  

Het is gemakkelijk om de voordelen te zien van het gebruik van campagnes die gegevens uit je marketing automation tool verbinden met CRM-gegevens:  

  • Campagnebetrokkenheid: je zult kunnen bijhouden hoe contacten omgaan met je marketingmiddelen en verkoopinspanningen.  
  • Campagne-invloed: je krijgt meer inzicht in hoe campagnes de omzet beïnvloeden.  
  • Rapportage: je zult de ROI van een campagne kunnen berekenen.  

Wil je graag aan de slag met Connected Campaigns? Onze MC Account Engagement experts kunnen je helpen. Neem gerust contact met ons op! 

P.S.: Voor de nieuwsgierigen onder ons, er komt een deel 2!