Pardot implementatie & marketing automatisering begeleiding

Motrac

Motrac is exclusief invoerder en verdeler van de A-merken Linde en Tennant in België en biedt hiermee totaaloplossingen voor zowel intern transport als industriële reiniging. Net als de merken die het verdeelt, hecht ook Motrac zelf veel waarde aan voortdurende innovatie en legt het bijvoorbeeld sterk de nadruk op digitalisering.

Aanvullend op een uitgebreid CRM-systeem dat zowel Motrac België als Motrac Nederland gebruiken, waren ze in België toe aan een volgende stap: de migratie van een mailingtool naar een marketing automation systeem, nauw verbonden met hun CRM-processen. Of HAVIK kon helpen bij deze migratie? Natuurlijk!

Verwezenlijking van nieuwe marketingdoelstellingen

Door hun sterke focus op digitalisering voelde het Motrac marketingteam de nood om hun marketingactiviteiten op dit vlak te optimaliseren. Ze wilden meer automatisering, betere inzichten, meer kwalitatieve data, en last but not least: een nóg betere samenwerking tussen marketing & sales.

Met Pardot zagen ze de mogelijkheid om deze doelen te bereiken. Motrac maakte voordien gebruik van de mailingtool Flexmail, waarmee ze eenvoudig e-mails konden versturen en opt-ins konden verzamelen. Deze eenvoudige manier van werken was echter niet geschikt om alle marketinginitiatieven te ondersteunen die ze wilden uitvoeren. Samen met Motrac ging HAVIK de uitdaging aan om te migreren van Flexmail naar Pardot en deze omgeving in te richten naar hun behoeften.

Een cross-functioneel team voor cross-functionele marketing

We begonnen deze samenwerking met verschillende workshops waarin we de marketingdoelstellingen van Motrac bepaalden en een implementatieplan uitwerkten. Hieruit bleek dat het bedrijf behoefte had aan een op maat gemaakt leadkwalificatieproces, aangezien ze al een specifieke manier van werken hadden in Salesforce Sales Cloud. Binnen de mogelijkheden van Salesforce hebben we workarounds gedefinieerd en zo deze op maat gemaakte leadkwalificatie flow gecreëerd.

Aangezien ons team cross-functioneel is en een diepgaande expertise heeft in de koppeling van Sales Cloud met Pardot, hebben we de samenwerking tussen sales en marketing grondig besproken, evenals alle mogelijkheden om beide afdelingen via de tools met elkaar te verbinden. We stroomlijnden de processen en zorgden ervoor dat het Pardot-datamodel rekening hield met de verkoopprocessen en de behoeften van Motrac.

Strategische support van ons Pardot team

Naast het uitvoeren van een technische opzet voor een MVP-setting, was het ook belangrijk om aandacht te besteden aan de strategische implicaties van deze opzet. Tijdens het project hebben we Motrac opgeleid en inzicht gegeven in de consequenties van elke actie. Dit konden ze goed gebruiken eens ze aan de slag gingen in de tool.

Na de strategische & functionele workshops, de technische set-up en de datamigratie, werd een IP-warming uitgevoerd over de volledige database. Ons Pardot team stond klaar om Motrac te ondersteunen in de eerste weken met onze speciale nazorg formule. Tot slot werden eindgebruikerstrainingen voorzien, op maat van Motrac’s processen en behoeften. Zo kon hun IP op de juiste manier een goede e-mailreputatie opbouwen!

Een leer- en experimentele reis voor de boeg

De reis van Motrac op het gebied van marketing automation is nog maar net begonnen. Daarom staat ons Pardot-team klaar om hen bij elke stap te begeleiden, in functie van hun behoeften, specifieke doelstellingen en hun bedrijfssituatie. Naast een support formule – die gericht is op ad hoc vragen, meestal op technisch vlak – kan Motrac samen met ons strategische sessies doorlopen. In deze sessies maken we hen bewust van de mogelijkheden, rekening houdend met de capaciteiten van Pardot. We kijken er nu al naar uit om deze leer- en experimenteerreis samen met hen te beleven!

Kan jij ook een Pardot partner gebruiken? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We koppelen je graag aan een van onze experts.