Samen bouwen we grootsheid: Vandersanden migreert van Selligent naar Marketing Cloud

De beste manier om Vandersanden voor te stellen, is door te vertellen wat ze doen – Vandersanden produceert bakstenen: gevelstenen, gevelsystemen, baksteenschotten en leemstenen – maar dat zegt niet alles. Vandersanden is zoveel meer: ze focussen op een betere toekomst en ontwikkelen innovatieve producten. Nog maar enkele maanden geleden lanceerden ze een CO₂-negatieve baksteen met de naam “Pirrouet®”.  

Vandersanden is niet alleen innovatief met hun producten – het bedrijf ondergaat momenteel ook een digitale transformatie. Hun belangrijkste doel: het creëren van een betere klantervaring en een “360° customer view”. De implementatie van Salesforce Sales & Service Cloud was stap één, de migratie van Selligent naar Marketing Cloud Account Engagement (MCAE) stap twee. Vandersanden is momenteel actief in meer dan 10 Europese landen, maar hun marketingteam is gecentraliseerd in België.  

Ze waren op zoek naar een lokale partner voor strategisch marketingautomatiseringsadvies en MCAE-expertise. Van het één kwam het ander, en zo zijn we het replatformering project gestart in 2023.  

1. Strategische workshops  

We hebben onze strategische geesten vrijwel meteen aan het werk gezet door drie strategische workshops te organiseren met de belangrijkste stakeholders bij Vandersanden. Tijdens deze workshops bespraken we onder andere hun huidige en toekomstige technologiestack, datamanagement binnen Marketing Cloud Account Engagement en Sales & Service Cloud, en hun ideale marketing-sales funnel. We kregen een duidelijk beeld van hun processen en vereisten, en op basis van die informatie creëerden we een solution design voor de initiële setup in MCAE. 

2. Replatforming in co-creatie  

Vandersanden wilde hun marketeers meer controle en ownership geven over de opbouw van customer journeys, campagnes en marketing (en sales) gegevens. Daarom kozen ze ervoor om van Selligent over te stappen op een gebruiksvriendelijker platform zoals MCAE. Dit betekende dat ze alle e-mails, formulieren, automatiseringsflows, … van Selligent naar MCAE moesten migreren en waar nodig moesten optimaliseren.

Hiervoor werkten we nauw samen met Brightfox (de Sales & Service Cloud-partner van Vandersanden en ook lid van de Spire-groep) en het marketingteam van Vandersanden. 

HAVIK legde de bouwstenen in MCAE:  

  • Een ultramodern e-mailtemplate;  
  • Een prachtig, branded e-mail preference center;  
  • Logica en flows voor opt-in beheer en dubbele opt-in e-mails;  
  • Geautomatiseerde toewijzing van broncampagnes op basis van UTM-parameters;  
  • Logica en flows voor leadkwalificatie en leadbeheer. 

Brightfox ontwikkelde aanvullende functionaliteit in Salesforce:  

  • Een aangepast object om formulierinzendingen te loggen;  
  • Externe acties om taken aan te maken in Salesforce voor leadopvolging. 

Na een paar uur training over het maken van formulieren en e-mails migreerde het team van Vandersanden het grootste deel van hun marketingassets zelf. Dit was het begin van een intensieve periode van co-creatie en nauwe samenwerking: Vandersanden raakte vertrouwd met hun gloednieuwe marketingautomatiseringsplatform en HAVIK ondersteunde hen waar nodig. Complexere campagnes werden opgepakt door het HAVIK-team: sommige geautomatiseerde flows vereisten een aangepaste setup in MCAE, en om de verbinding te maken met meer geavanceerde tools op hun website was een API-integratie nodig.   

Uiteindelijk hebben we gemigreerd:  

  • 200+ formulieren  
  • 130+ e-mails  
  • 35+ campagnes  
  • 35k+ prospects 

Pirrouet® mini-lancering  

Terwijl het herformatiseringsproject in volle gang was, lanceerde Vandersanden zijn nieuwe Pirrouet®-steen. Gezien het belang van dit product en de campagne eromheen, besloten we om het in MCAE op te zetten. Dit bracht enkele uitdagingen met zich mee – we gingen immers een nieuwe campagne lanceren in een omgeving die nog “in opbouw” was. 

HAVIK nam het voortouw bij het creëren van de campagne-assets en het opzetten van Engagement Studio Programs voor lead nurturing en lead management. Op 5 september werd Pirrouet® met succes gelanceerd! 

3. Een succesvolle “go live”

Met alle processen op hun plaats en de assets gemigreerd, kwamen we bij de laatste fase van het project: het migreren van bestaande contacten uit Selligent, het activeren van de synchronisatie met Salesforce en het officieel aftrappen van de “go live” met een IP warming e-mail naar hun meest “engaged” prospecten.