HAVIK als een marketing automation go-to partner voor Recticel Insulation

Recticel is een Belgische isolatiegroep met een sterke aanwezigheid in Europa. Naast het hoogwaardige thermische gamma brengt Recticel ook akoestische isolatieproducten op de markt.

Lead management, proactiviteit in klantenservice en professionele technische ondersteuning voor alle bouwprofessionals zijn cruciaal in de go to market strategie van deze marktleider. Voor HAVIK was dit een geweldige kans om Recticel te helpen in hun Marketing Automation journey!

Huidige situatie

Recticel is volop bezig met een digitaliseringstraject. Eind 2021/begin 2022 startte de implementatie van Sales force als CRM-tool. Daarnaast werden de voorbije jaren ook al mooie stappen genomen in Marketing Automation door gebruik te maken van “Sendinblue”, hun vorige email marketingtool. Er waren veel initiatieven in e-mailmarketing, personalisatie en er werden linken gelegd met hun website en andere platformen.

Echter streken de ambities van het marketingteam verder dan de functionaliteiten van de tools die ze toen gebruikten. Er was nood aan meer geavanceerde mogelijkheden alsook een tool die een 360° view zou kunnen bezorgen, op al hun prospecten en klanten. Aangezien Sales Cloud reeds was geïmplementeerd als CRM-tool, was het een vanzelfsprekende keuze om MC Account Engagement (Pardot), als Marketing Automation tool te kiezen. Zo was het makkelijk om een naadloze integratie na te gaan en kon er beter worden ingespeeld op de volledige marketing-sales funnel.

HAVIK werd op deze manier de go-to partner voor Recticel op vlak van Marketing Automation. Dit door de in-depth MC Account Engagement (Pardot) kennis, als ook de projectaanpak en de nauwe samenwerking met hun Sales Cloud implementatie partner.

Voor Recticel België werd er een MVP opgezet, als pilot-country. Met deze future-proof set-up waren we ook meteen klaar voor de roll out naar 5 andere landen.

Strategisch voortraject

Begin 2022 zijn we gestart met het voortraject van de Marketing Cloud Account Engagement (Pardot) implementatie. Éen van de kenmerken van HAVIK’s implementatietrajecten is een uitgebreid voortraject. Ook Recticel onderging een intens voortraject van meer dan drie maanden. Deze fase had niet alleen als doelstelling om de juiste requirements te kunnen definiëren, maar ook om het team op te leiden in Marketing Cloud Account Engagement (Pardot), hun mindset te helpen omvormen naar een strategische blik op Marketing Automation, alsook om een lange termijnvisie te generen/challengen en zo de requirements future-proof te maken.

Door de intensiteit van dit voortraject, was Recticel 100% op de hoogte van de beslissingen die ze namen, de implicaties hiervan en waren deze helemaal in lijn met hun strategische bedrijfsdoelstellingen.

Tijdens het voortraject werd ook voldoende aandacht besteed aan de internationale context; welke zaken worden centraal/decentraal beheerd? Dit had een invloed op de opzet en bepaalde de bouwstenen voor het gehele traject.

Agile implementatie

Nadat de user stories gedefinieerd en gevalideerd waren, werkten we op een agile manier naar de implementatie toe. De user stories werden onderverdeeld in verschillende sprints. Zo bestond een sprint uit: implementatie, testing en feedback verwerking. Op deze manier van werken, verzekerden we dat we kort op de bal konden spelen en dat er tijdig afgestemd kon worden over de verwachtingen. Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat vanaf dag 1 het marketingteam van Recticel met de tool kon werken. Dit gebeurde aan de hand van trainingen die we vanuit HAVIK aanbieden.

De focuspunten van deze implementatie waren de volgende:

  • Sterke connectie tussen Marketing Cloud Account Engagement (Pardot) (Marketing Automation) en Sales Cloud (CRM).
  • Future proof opzetten van marketing assets, rekening houdende met de country-roll out.
  • Een doordachte integratie tussen Marketing Cloud Account Engagement (Pardot) en de website, om op een slimme manier in contact te staan met de juiste prospecten.
  • Een customized datamodel, dat in sync staat met CRM alsook de website en met hun datastrategie.

Hands-on opleiding

Tijdens het traject werden er specifieke opleidingen gegeven; “zoom-in sessies”. Hierbij werd ingezoomd op bepaalde use cases van de organisatie. Dit zorgde voor zeer hands-on opleidingen tijdens het traject zelf, met bepaalde sync momenten waarbij er best practices konden gedeeld worden, feedback, alsook praktische vragen die ad hoc beantwoord werden.

Next steps

Strategische partner

Ondertussen heeft Recticel succesvol de eerste mailings uitgestuurd en nurture flows opgezet en kan het marketingteam van Recticel Insulation verder met hun day-to-day activiteiten in Marketing Cloud Account Engagement (Pardot). Daar stopt onze samenwerking uiteraard niet. Op meerdere vlakken blijven wij beschikbaar om het team te helpen meerwaarde te creëren:

  • Een ad hoc support partner. Niet alleen voor change request of bug fixes, maar ook om zaken na te kijken of om specifieke zaken zelf op te nemen
  • Tot slot blijft HAVIK sparringpartner om verdere strategische trajecten te bewandelen, het team te challengen en hands-on advies/hulp te bieden wanneer nodig.

Let it roll!

Tot op heden hebben we ondertussen al roll outs verzorgd van 5 verschillende landen: België, Nederland, Finland, Zweden en Frankrijk. Elke roll out bracht nieuwe challenges, nieuwe opportuniteiten voor automatisaties, alsook nieuwe inzichten met zich mee.

Bovendien was dit een kans om het systeem stapsgewijs te optimaliseren om zo te werken richting een ecosysteem waar alle landen perfect samen kunnen werken op beide systemen. Dit deden we altijd hand in hand met Brightfox, die verantwoordelijk zijn voor het CRM-gedeelte.