Strategie vertalen in KPI’s en concrete acties met het data-driven marketing framework

Data is één van de meest waardevolle assets voor een bedrijf – áls ze nuttig gebruikt wordt. Data verzamelen en opslaan is niet voldoende – wie écht data-driven wil zijn moet ook de volgende stap nemen: bedrijfsdata inzetten om inzichten uit te halen en geïnformeerde beslissingen te nemen, en die te vertalen naar concrete, doelgerichte acties. We merken dat veel bedrijven en organisaties klaar zijn voor die volgende stap – want de data is er. Maar het blijft een uitdaging om het inzichtelijk te maken en écht data-driven te werk te gaan.

Zeker op vlak van marketing is er nog werk aan de winkel: bij veel bedrijven ligt er een goed doordachte strategie op tafel en worden er creatieve marketingcampagnes opgezet, maar de link tussen de twee is nog vaak zoek. Daarnaast wordt er – zeker bij digitale campagnes – heel wat data verzameld die waardevolle inzichten kan bieden, maar de feedback loop van evalueren en optimaliseren ontbreekt vaak nog.

Met een data-driven framework dat marketingstrategie linkt aan specifieke KPI’s, die vervolgens vertaald worden in concrete acties, helpt HAVIK zijn klanten om de kloof tussen strategie en uitwerking te dichten.